De uitdagingen

Het Techniek Toernooi Noord-Holland 2016/2017 kent zes technische competities. Scholen mogen voor iedere uitdaging een team inschrijven.

Nieuw dit jaar: zowel voor groep 5-6 als voor groep 7-8 worden twee uitdagingen aangeboden. Scholen hoeven niet te kiezen en kunnen voor alle uitdagingen een team inschrijven.

Dit zijn de uitdagingen:

Groep 1-2: De draaiende wieken – over stevig en hoog bouwen met satéprikkers.

Groep 3-4: De wolkenkrabbende stad – over stevig en hoog bouwen met potloden.

Groep 5-6: De graaiende arm – over tillen met een sterke grijper met scharnieren en zuigertjes.

Groep 5-6: De blazende bezorgdienst – over pakketjes bezorgen met ballonwagentjes.

Groep 7-8: De elektrische auto – over batterij-auto’s die over een heuveltje rijden.

Groep 7-8: De vliegende waterraketten – over petfles-raketten met parachutes lanceren.

De oplossingen voor de opdrachten worden op school door de leerlingen bedacht, gebouwd en uitgetest tot de beste oplossing is gevonden. Dat kun je scharen onder het begrip ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’. De leerkracht heeft de taak om door het stellen van vragen de kinderen te helpen een werkende oplossing te vinden, de beperkende voorwaarden van de wedstrijd in de gaten te houden en waar nodig bij te sturen.

Aangezien de opdrachten tijdens de wedstrijddag in competitie worden uitgevoerd, moeten de kinderen samen een goede wedstrijdstrategie bedenken. Aan de leerkracht de taak om de juiste begeleiding te geven en waarnodig bij te sturen.

In de lessen worden uiteraard technische vaardigheden getraind en zowel doeners als denkers kunnen aan hun trekken komen. Samenwerking en elkaar iets gunnen is een rode draad bij de voorbereiding en de uitvoering van de opdrachten.

Daarbij komen veel meer dan alleen technische vaardigheden aan de orde. Wat dacht je er bijvoorbeeld van hoe spannend het is om in een paar minuten aan vreemde volwassenen in toga uit te leggen hoe je tot een technische oplossing gekomen. Dat moet dus ook geoefend worden als je goed uit de bus wilt komen. Aan de leerkrachten de taak om ook de minder vlotte praters hierin mee te krijgen.

Vaak eindigen de lessen in een wedstrijdje op school om zo het beste team voor de finale in Alkmaar te kiezen.

Copyright wedstrijdbrieven: Nederlandse Natuurkundige Vereniging en Stichting Techniekpromotie